Το νεκρό σπίτι,Γιάννης Ρίτσος

Σαιζόν » 1995-1996 » Το νεκρό σπίτι

Το νεκρό σπίτι

Γιάννης Ρίτσος, 1959

Σ’ ένα παλιό, μισοερειπώμενο αρχοντικό, στο Άργος, μια γυναίκα αναθυμάται τη ζωή της, μπροστά σ’ έναν νεαρό επισκέπτη.

Διανομή

Ηλέκτρα (;): Έφη Σταμούλη

Επισκέπτης: Δημήτρης Σακατζής

 

Μουσικοί:

Κώστας Βόμβολος (ακορντεόν)

Φλώρος Φλωρίδης (μπάσο κλαρινέτο)

Συντελεστές

Σκηνοθεσία
Νικηφόρος Παπανδρέου
Σκηνικά-Κοστούμια
Ιωάννα Μανωλεδάκη
Μουσική
Κώστας Βόμβολος
Φωτισμοί
Στράτος Κουτράκης

Από το πρόγραμμα της παράστασης

Σ’ ένα παλιό, μισοερειπώμενο αρχοντικό, στο Άργος, μια γυναίκα αναθυμάται τη ζωή της, μπροστά σ’ έναν νεαρό επισκέπτη. Μέσα απ’ τον χείμαρρο της εξομολόγησης, αναδύεται σιγά-σιγά η τραγική ιστορία της οικογένειας των Ατρειδών. Η γυναίκα αυτή είναι ίσως η Ηλέκτρα, και μιλάει για μια «λεπτή, σφαγμένη γυναίκα με άσπρο χιτώνα» (την Ιφιγένεια, φυσικά) και για έναν «διάφανο τυφλό με μια λύρα στα γόνατα» (τον Όμηρο ίσως)· μιλάει για τον πολεμιστή πατέρα, την αγέρωχη μητέρα, για «εκείνο το λουτρό», τον αδελφό που «λείπει χρόνια», τα «τρόπαια τόσων μάταιων πολέμων», τα μάρμαρα που «ιδρώνουν αίμα».

Αλλά βρισκόμαστε σ’ ένα νεοκλασικό αρχοντικό, κάπου στον 20ό αιώνα, όχι σ’ ένα αρχαίο κτίριο. Λοιπόν; Έχουμε μπροστά μας μια τρελή που ταυτίζεται με την Ηλέκτρα, ή μήπως μια Ηλέκτρα που, διατρέχοντας τους αιώνες, έχει φτάσει ως την εποχή μας και μιλάει για τον κύκλο του αίματος (για τους διαδοχικούς κύκλους του αίματος) με την απόσταση και τη νηφαλιότητα που δίνει η ιστορική μνήμη;

Μπορεί κανείς να διακρίνει πολλά επίπεδα στο Νεκρό σπίτι:το μυθολογικό, με τις μορφές της Κλυταιμνήστρας, του Αγαμέμνονα, του Ορέστη να διαγράφονται καθαρά, χωρίς ποτέ να ονομάζονται· το ιστορικό, με τους υπαινιγμούς στην ταραγμένη ιστορία της νεότερης Ελλάδας· το πολιτισμικό, με την αναδρομή στην πορεία ολόκληρου του ευρωπαϊκού πολιτισμού, που τον σφράγισαν «οι δώδεκα γενειοφόροι πολέμαρχοι με το χλωρό αρχηγό τους», δηλαδή οι Απόστολοι και ο Χριστός, ο οποίος, «αν και νεκρός, τους οδήγησε αλάθευτα στην έξοδο»· το αυτοβιογραφικό, με τις αδιάκοπες αναφορές του ποιητή στα παιδικά του χρόνια, όπου κυριαρχεί η γλυκύτατη μορφή της μητέρας, μέσω της οποίας αθωώνεται η φόνισσα Κλυταιμνήστρα· τέλος, το υπαρξιακό-οντολογικό, μ’ έναν βαθύτατο στοχασμό πάνω στην ανθρώπινη μοίρα, με τη φιλοσοφημένη αποδοχή του αναπότρεπτου, με τον ουτοπικό οραματισμό ενός κόσμου συμφιλίωσης και αγάπης.

Οι εποχές, τα πρόσωπα του μύθου και της ιστορίας, οι τραυματικές μνήμες και οι παρηγορητικές ελπίδες – όλα μπερδεύονται γλυκά.

Ν. Π.

Επαναλήψεις

Τρίτη 30/01/1996
Θέατρο "Αμαλία"
Πρώτη παράσταση: 25 Ιουνίου 1995. Η παράσταση παρουσιάζεται την περίοδο 1995-1996 στη Θεσσαλονίκη. Πρεμιέρα: Τρίτη 30 Ιανουαρίου 1996.
Παρασκευή 21/02/1997
Θέατρο "Αμαλία"
Η παράσταση παρουσιάζεται την περίοδο 1996-1997 για δεύτερη συνεχή χρονιά. Πρεμιέρα: Παρασκευή 21 Φεβρουαρίου 1997.

Περιοδείες - Φεστιβάλ

25/06/1995
Φεστιβάλ Άργους (Κήπος του ερειπωμένου αρχοντικού του Τρικούπη)
Πρώτη παράσταση: 25 Ιουνίου 1995. Η παράσταση αυτή παρουσιάζεται για πρώτη φορά στο Φεστιβάλ Άργους.
Δευτέρα 20/05/1996
Αθήνα ("Θέατρο Τέχνης")
Η παράσταση παρουσιάζεται τη Δευτέρα 20 Μαΐου 1996 στο "Θέατρο Τέχνης", στην Αθήνα.

ΠΡΕΜΙΕΡΑ: Κυριακή, 25-06-1995

ΕΠΑΝΑΛΗΨΗ: στις θεατρικές σαιζόν 1995-1996 (από 30/01/96), 1996-1997 (από 21/02/97).

Η παράσταση αυτή, παραγγελία του Φεστιβάλ Άργους, παίχτηκε για μια βραδιά στο Άργος, στις 25 Ιουνίου 1995, στον κήπο του ερειπωμένου αρχοντικού του Τρικούπη.

Το νεκρό σπίτι, Γιάννης Ρίτσος Το νεκρό σπίτι, Γιάννης Ρίτσος Το νεκρό σπίτι, Γιάννης Ρίτσος Το νεκρό σπίτι, Γιάννης Ρίτσος Το νεκρό σπίτι, Γιάννης Ρίτσος Το νεκρό σπίτι, Γιάννης Ρίτσος Το νεκρό σπίτι, Γιάννης Ρίτσος Το νεκρό σπίτι, Γιάννης Ρίτσος Το νεκρό σπίτι, Γιάννης Ρίτσος Το νεκρό σπίτι, Γιάννης Ρίτσος Το νεκρό σπίτι, Γιάννης Ρίτσος

Κλικ στις φωτογραφίες για μεγέθυνση και περισσότερες πληροφορίες

Σχετικά δημοσιεύματα

Σχετικά έντυπα