Οι έμποροι,Ζοέλ Πομμερά

Δημοσιεύματα

Θεσσαλονίκη: Παρατείνονται για ένα μήνα οι παραστάσεις του "Βυσσινόκηπου" της... άστεγης Πειραματικής Σκηνής Τέχνης στο ΜΙΕΤ.

Στο έργο “Βυσσινόκηπος” του Αντον Τσέχωφ οι πρωταγωνιστές βιώνουν ιλαροτραγικά τις κοινωνικές, ταξικές, οικονομικές – εν τέλει πολιτικές - αλλαγές απόρροια των πολιτικο-κοινωνικών εξελίξεων στη Ρωσία των αρχών του προηγούμενου αιώνα.

Γραμμένος στα 1903 απ' τον 43χρονο τότε γιατρό και βαθύτατο γνώστη της “Ρωσικής” και γενικότερα ανθρώπινης ψυχής, Αντον Τσέχωφ ο “Βυσσινόκηπος” - θεατρικός συμβολισμός ενός κομματιού γης κατάφυτου από ανθισμένες βυσσινιές εν μέσω της αχανούς ρώσικης στέπας, πρωτοπαρουσιάστηκε στο θέατρο Τέχνης της Μόσχας στις 17 Ιανουαρίου του 1904 (ανήμερα των 44ων γενεθλίων του συγγραφέα του) και λίγους μόνο μήνες πριν τον πρόωρο θάνατό του. Ένα μόλις χρόνο αργότερα, στις 5 Ιανουαρίου του 1905 ξεσπά η πρώτη μεγάλη γενική απεργία στη Ρωσία που σήμανε τη “γενική δοκιμή”, τον πρόδρομο της Ρωσικής επανάστασης του 1917.

Ο Β. Ι. Λένιν είχε ήδη γράψει από το 1902 το μνημειώδες “τι να κάνουμε” (οδηγίες για την επαναστατική δράση των λαϊκών μαζών) και η δουλοπαροικία είχε ήδη καταργηθεί ενώ η τάξη των αριστοκρατών βρισκόταν ήδη σε πλήρη αποσύνθεση και ψυχική αδυναμία να αποδεχθεί την επερχόμενη βίαιη αλλαγή.

Ο “Βυσσινόκηπος” της Πειραματικής Σκηνής Τέχνης Θεσσαλονίκης είναι η πρώτη της παράσταση -εκτός του οικείου φιλόξενου χώρου του θεάτρου “Αμαλία” (του δικού της... Βυσσινόκηπου”), όπου το θέατρο “γεννήθηκε” και έδρασε και πρόσφερε θεατρική δράση και παιδεία στην πόλη επί 32 χρόνια.

Η Πειραματική Σκηνή της Τέχνης Θεσσαλονίκης – το σημαντικότερο και αρχαιότερο μετά το Κρατικό Θέατρο βόρειας Ελλάδας θεατρικό σχήμα της πόλης αναγκάστηκε -ως θύμα κι αυτό της οικονομικής κρίσης να διακόψει τη λειτουργία του ένα χρόνο πριν. Η οικονομική βοήθεια του Δήμου της πόλης και η κοινωνική (των θεατρόφιλων) αναστάτωση και ένδειξη συμπαράστασης δεν στάθηκαν ικανές να εξασφαλίσουν θεατρική στέγη στον... άστεγο θίασο της Πειραματικής σκηνής, μέχρι... πριν δυο μήνες οπότε...

Το Μορφωτικό Ίδρυμα της Εθνικής Τράπεζας (ΜΙΕΤ) το οποίο στεγάζεται στην ιστορική βίλα Αχμέτ Καπαντζή -ένα από τα λιγοστά πλέον εναπομείναντα κτίρια της οδού Βασ. Ολγας – πρώην Εξοχών της Θεσσαλονίκης, θαυμαστό δείγμα αρχιτεκτονικού εκλεκτικισμού, χτισμένο στα 1898 για λογαριασμό της οικογένειας Καπαντζή -των εξισλαμισμένων αριστοκρατών Εβραίων (Ντονμέδων) της Θεσσαλονίκης, παραχώρησε το ισόγειο του κτιρίου στην Πειραματική σκηνή προκειμένου να το χρησιμοποιήσει ως... αυλαία και σκηνικό ειδικά για τον “Βυσσινόκηπο” των απωλειών...

Κι εκεί στη σάλα του αρχοντικού Καπαντζή, στη σάλα που φιλοξένησε τα ίδια ακριβώς χρόνια μ΄ εκείνα του Τσέχωφ και της αριστοκράτισσας Λιούμποφ Αντρέγεβνα (πρωταγωνίστρια στον “Βυσσινόκηπο”) τους έκπτωτους στη συνέχεια αριστοκράτες Καπαντζήδες, το 2013 – σ΄ έναν άλλο σύγχρονο αλλά όχι πολύ διαφορετικό κοινωνικό-πολιτικό σκηνικό, η Πειραματική σκηνή της τέχνης και οι θεατές της ξαναζούν θεατρικά τις δικές τους σύγχρονες απώλειες.

Ως δράμα και ως κωμωδία συνάμα. Όπως και ο “Βυσσινόκηπος” του Τσέχωφ.

Ο φιλόξενος χώρος της βίλας Καπαντζή (αυλαία και σκηνικό συνάμα καθώς οι θεατές τοποθετούνται σε 45 μόλις καρέκλες της σάλας του ισογείου στο αρχοντικό και ο υπόλοιπος χώρος – ανέγγιχτος λειτουργεί ως το σκηνικό του έργου) παραχωρήθηκε για δύο μόνο μήνες στην Πειραματική σκηνή.

Στην είσοδο μάλιστα της βίλας-θεάτρου, στο πλάτωμα μετά την εντυπωσιακή σκάλα έχει τοποθετηθεί ως εισαγωγικό του σκηνικού άλλα και του... μηνύματος του έργου μια μεγάλη πινακίδα όπου αναγράφεται “ΠΩΛΕΙΤΑΙ”.

Το έργο παίζεται στη μετάφραση της Χρύσας Προκοπάκη και σε σκηνοθεσία της Χριστίνας Χατζηβασιλείου. Διαμόρφωση χώρου και κοστούμια: Αλεξάνδρα Μπουσουλέγκα, Ράνια Υφαντίδου, βοηθός σκηνοθέτη και επιμέλεια φωτισμών: Μαρία Λαζαρίδου. Τους ρόλους ερμηνεύουν οι ηθοποιοί: Έφη Σταμούλη, Στάθης Μαυρόπουλος, Σοφία Βούλγαρη, Κυριάκος Δανιηλίδης, Γιώργος Δημητριάδης, Άννα Ευθυμίου, Μάριος Μεβουλιώτης, Ηλίας Παπαδόπουλος, Μιχάλης Συριόπουλος, Μαρίτα Τσαλκιτζόγλου και Γιώργος Φράγκογλου.

Οι παραστάσεις επρόκειτο να ολοκληρωθούν στο τέλος Μαρτίου (όλα τα εισιτήρια του διμήνου των παραστάσεων έχουν ήδη προαγοραστεί) αλλά τελικά αποφασίστηκε η παράτασή τους για ένα μήνα (μέχρι τις 28 Απριλίου).

“Ο Βυσσινόκηπος” ως θεατρική μεταφορά των απωλειών της... κάθε εποχής, και των ιλαροτραγικών συνεπειών τους για όλους (αριστοκράτες και δουλοπάροικους κάθε μορφής) θα παίζεται με σκηνικό τη βίλα Καπαντζή.

Οι παραστάσεις δίνονται από Τετάρτη έως Σάββατο στις 9 μ.μ. και την Κυριακή στις 7 μ.μ..

Η βίλα Καπαντζή βρίσκεται στην οδό Βασιλίσσης Όλγας 108 της Θεσσαλονίκης.

Λόγω της περιορισμένης χωρητικότητας (μόνο 45 θέσεις) είναι απαραίτητο να προμηθεύονται οι θεατές πριν από τη μέρα της παράστασης τα εισιτήριά τους, από το πατάρι του βιβλιοπωλείου «Ιανός» (Αριστοτέλους 7) ή από την Πειραματική Σκηνή (2310.860708).

Εισιτήρια: 15 €, φοιτητικό-μαθητικό 10, κάρτα ανεργίας 8, ατέλεια 5. Κάθε Πέμπτη γενική είσοδος 10 €.

Έντυπο: Κέρδος online

Συντάκτης: Βίκυ Χαρισοπούλου

Ημερομηνία δημοσίευσης: 01.03.2013

Παράσταση: Βυσσινόκηπος